Tekst: Kari Flaata Halling
Svarer du ja på det innledende spørsmålet, er du en av de mange millioner mennesker som har hverdagsovertroen i blodet, eller hverdagsmagien, som folkeminnegranskerne gjerne kaller det.
Vi utfører visse rituelle handlinger uten å tenke over det. Som barn lette vi etter firkløver, og fant vi en hestesko på veien, tok vi den med hjem for å sikre lykken.
Ønsker du å vite mer? Snakk med en klarsynt fra Magic Circle
Noe av denne overtroen er tusener av år gamle, og ofte religiøse overlevninger. I gamle dager fungerte denne overtroen som en veiviser i hverdagen og ga for eksempel en pekepinn om hvordan man skulle te seg, hva man behøvde være redd for, eller hva man kunne og ikke kunne gjøre.
I dag utfører vi disse rituelle handlingene uten å tenke over det. Folkeminnegranskerne mener at hverdagsmagien i dag har en ørliten psykologisk effekt. Den er på en måte et psykologisk vern. Vi utfører ritualene for å være på den sikre siden, selv om vi kanskje ikke tror helt på det!
Ved hjelp av Jørn Pieds bok "Den lille overtro", og diverse andre bøker om overtro, har vi plukket ut noen eksempler på hverdagsovertro, sett på dens opprinnelse og hvordan man i enkelte tilfeller kan oppheve forbannelsen som ligger i dem.
Amulett
ble sett på som lykkebringende og verner mot ondskap. Det sies at det som først ble brukt som amulett, var meteoritter. Siden de kom fra himmelen, og var av jern, sto de under vern av Gud. Derfor kunne de også verne mot ondskap. Jern og stål går igjen som vern mot det onde.
Baklengs
Man skulle gå baklengs over dørterskelen inn i nye hus. Det ville bringe lykke. Mange seremonier i verden, særlig i Asia, foregår baklengs. Når man fra gammelt av skulle nærme seg et underjordisk vesen, måtte man gjøre det baklengs. Dette fordi alt som var under jorden var omvendt av det som var over. Følgelig måtte man nærme seg de underjordiske på en omvendt måte.
Bryllup
- da må brudekjolen være hvit! Det hvite står for renhet og uskyld, men opprinnelig sto hvitfargen for fruktbarhet. At brudgommen ikke skulle se bruden før bryllupet er en orientalsk skikk. Før bruden var gift, var hun i en overgangsfase, ikke ung kvinne og ikke gift. Hun var uten sosial status og følgelig var hun utsatt for folk med det onde øye.
Dåp
Navnet på dåpsbarnet måtte ikke røpes før selve dåpsdagen. Dette var som en sikkerhet fordi udøpte barn var uten beskyttelse. Før de fikk beskyttelse i form av navn og dåp, kunne de tas av underjordiske. Man måtte heller ikke oppgi sitt navn til fremmede, fordi disse kunne benytte seg av navnet til å skaffe seg makt.
Firkløver
Hvorfor var vi så ivrige etter å plukke firkløver som barn? Fordi man trodde firkløver vokste på steder hvor det var nedgravd skatter. Spesielt sankthansaften skulle man plukke kløver, for det var på denne dagen skattene åpenbarte seg.
Hestesko
Grunnen til at hesteskoen skulle bringe hell og lykke, var at den var laget av jern, som igjen holder det onde unna. Men også fordi hesten sto for voldsomme krefter, som man mente ble overført til skoen. Og fra gammelt av ble hesten betraktet som et hellig dyr.
Hikke
er også forbundet med magi. Før folkevandringens tid mente man at mennesket hadde to sjeler. Den ene var forbundet med kroppen, den andre kunne frigjøre seg og vandre på egen hånd. Den kalte man frisjel, eller hug. Klødde du i øret eller nesa, var det noen som hug´set på deg. Man trodde for eksempel at trollkjerringa kunne sende sin hug til hester og dyr og gjøre dem ville. Det samme gjaldt hikke. Det er noen som har begynt å påvirke en med sin hug. I dag sier vi også at begynner du å hikke, er det noen som tenker på deg.
Krysse fingre
for at ting skal lykkes og gå godt. Når man krysser fingre, dannes et kors. Gjorde man dette, mente man at det skulle gi kraft til å holde det onde unna, eller man sverget på Gud og Jesus at det var sant det man sa.
Paraply
Det var forbundet med ulykke å slå opp en paraply innendørs eller på en scene. Opprinnelig var det snakk om parasoll, som i Orienten var forbundet med guder. Tuklet man med parasoller, tuklet man med den hellige kraft. Og i så fall var det bare konger og keisere som kunne tukle med kraften.
Peke
er uhøflig. Fra gammelt av het det at pekte du mot himmelen, så såret du en engel. Å peke var også forbundet med å velge ut en person på godt eller ondt. Da keiser Nero ga noen en dødsdom, sa han "periat" og pekte med tommelen ned. Det var Gud som skulle peke.
Saks
er ofte brukt som spådomsinstrument. Man brukte å snurre saksen rundt. Hvis det ene benet pekte mot nord, betydde det død. Det samme om den falt i gulvet og ble stående på det ene benet. For ikke å bli rammet av "dødsdommen", skulle man be en annen ta saksen opp for seg.
Speil
var symbol på alter ego. Speilet var inngangen til den andre verden, de dødes og sjelens rike. Knuste man et speil, betydde det syv års ulykke. Men også at man ødela inngangen til det andre riket. Imidlertid kunne man oppheve ulykken ved å begrave det knuste speilet i jord, eller kaste det i en elv.
Spytte
Spyttet ble betraktet som en del av menneskekraften, og følgelig var det demon-avvergende. Spyttet inneholder bakteriedrepende stoffer. Når gladiatorene kjempet, spyttet de seg først i hendene og gned dem mot hverandre. Dette for å overføre noe av sjelekraften til hånden og for å beskytte seg mot motstanderen. Den dag i dag spytter enkelte idrettsutøvere i hendene før de starter til dyst.
Stige
En stige skulle man ikke gå under samme hvor man befant seg i verden. Det forklares med at stigen danner en trekant med bakken og veggen. Trekanten er symbol på verden eller verdensaltet. Inn under stigen var det da så mye kraft at det var forbundet med fare å være der. Går vi likevel under den, kan vi oppheve spådommen ved å spytte på nederste stigetrinn eller krysse fingre.
Sykehus
var forbundet med rituelle overtrohandlinger. Sykehus ble ofte forbundet med dødens forgård. Blomster ble tidligere forbundet med døden fordi man trodde at døde kunne gå over i en annen tilstand, som blant annet planter og blomster. Derfor skulle man heller ikke ta med seg blomster hjem fra sykehuset.
Tallet 13
Dette tallet forbindes med ulykke. Det relateres til den siste nattverd, der Judas var den trettende til bords. Det uheldige 13-tallet går også tilbake til babylonerne. De greide ikke å holde orden på de 12 måneder. Noen ganger fikk de 13 i stedet for 12, og da ble det kaos og ulykke.