Magic Magasin

Norges største alternative magasin på nett. Her finner du mye interessant lesestoff som kan være til stor inspirasjon, samt alt det spennende og uforklarlige som finnes mellom himmel og jord.

Bli med til Bali, et tropisk paradis

For Prem Devi Grytten er Bali selveste paradis på jord, og de siste årene har det blitt hennes faste base om vinteren.

Tekst og foto: Kari Flaata Halling

Bali er eneste hinduistiske øy blant 13 000 øyer som utgjør Indonesia. Hinduismen her er noe forskjellig fra ” Moder India”. Den er blandet med buddhisme og lokale natur religioner. De legger stor vekt på balansen blant annet mellom: Guder og demoner, yin og yan, arbeid og religionsutøvelse.

Ønsker du å vite mer? Snakk med en klarsynt fra Magic Circle

Religionsutøvelse er godt synlig i samfunnet, noe spesielt kvinnene utøver hver dag. De gir/ofrer blant annet blomster og røkelse til Gudene, avdøde slektninger for penger og lykke.

- Bali har en fin balanse, ved å være et tropisk paradis, med unike kulturelle tradisjoner, tempelseremonier, himmelsk mat, solmodne frukter, spa og rekreasjon, shoppingmuligheter, sjø, strand og sol, sier Prem Devi Grytten.

Les også: Pilgrimsvandring- en reise for sjelen

Den blide og sympatiske damen er jevnlig å finne på alternativmesser rundt om i landet. Her selger hun sine fargerike klær (Devi Design) og har ” work-shops” som en introduksjon til ” kvinnekraft/gudinnekursene” hun holder.

Reiseglad

I de kalde månedene desember, januar og februar oppholder Prem Devi seg vanligvis i utlandet. Tidligere reiste hun både til Thailand, India og Bali, men de siste årene har Bali vært fast base. Her reiser hun for å arbeide uforstyrret og meditere:

- I vinter var jeg på Bali for å male bilder og farge stoffer og for å forberede reisen påsken 2009. I en periode ga jeg en gruppe mennesker fra hele verden Deeksha (energioverføring). En av deltakerne ønsket seg Deeksha i naturen. Ved fullmåne dro vi til en strand, gjemt fra masseturismen, på overnatting. Etter en dag i solen og sjøen, der noen fikk Balinesisk massasje på stranden, hadde vi en vakker fullmånesermoni med blant annet dans til trommer, og hvor vi avsluttet kvelden med meditasjon og Deeksha overføring. Vi hadde dratt solsengene under tak og sovnet til bølgesang og kjærlige strøk av vinden. Jeg må innrømme at det var himmelsk! Dagen etter tok vi morgenstellet i varmt vann og ble resten av dagen på stranden, forteller Prem Devi, som gleder seg til å ta med nordmenn til dette fantastiske landet:

- Vi samles i kunstnerbyen Ubud, hvor vi kan nyte deilig mat, massasje, svømmebasseng med mer. Vi drar ut på tempelturer, opplever tradisjonell balenesisk dans og drar til et ashram, hvor vi opplever en renselsesseremoni i hellig vann. Vi drar på oppdagelsesreise til en liten øy. Her lar vi livet selv få uttrykke seg gjennom oss, som vi er, sier Prem Devi, som kan love at det blir en reise for sansene: Litt selvinnsikt (selvutvikling), masse påfyll og nytelse for kropp og sjel.

Bereist dame

Den reiseglade damen fra Bergen har vært i 26 land:

100_0660

- Jeg begynte å reise da jeg var ferdig på ungdomsskolen. Hadde sommerjobb en måned og fikk nok til en interrailbillett. Reiste nedover i sør Europa. I begynnelsen reiste jeg alltid med en venninne eller kjæreste. En gang var jeg sammen med en venninne i Roma, men måtte reise hjem alene for å jobbe. Jeg traff mange spennende mennesker på turen fra Roma til Bergen og sa til meg selv: Dette skal jeg gjøre igjen!

Til Bali reiser Prem alltid alene for å jobbe:

- I og med at jeg går inn i meditasjon og jobber innenfra og ut, er det viktig med stillhet  og ro. Her hjemme er det så mange forstyrrelser. På Bali er det verken noen som ringer eller regninger som må betales. Jeg pleier å ta en eller to ukers ferie når jeg først er der nede. Da leier jeg meg gjerne et sted utenfor allfarvei og lever mer primitivt.

- Jeg har fått balinesiske venner. Det tok noen år før de skjønte at jeg ikke var som de andre turistene, men at jeg var her for å jobbe og meditere. Noen av vennene mine vil du sikkert få møte om du blir med på påsketuren neste år, lover Prem Devi.

Fantastiske Bali

- Hvorfor valgte du å reise til Bali?

- I 1990 var jeg i India og møtte en lærer, en opplyst dame, Shanti Mayi fra USA. Hun skulle til Australia og så til Bali for å holde noe som kalles Satsang ( sammen i sannhet), der det ble pratet om å se gjennom illusjonene og komme inn i den du egentlig er. Jeg syntes dette var fascinerende. Da jeg traff denne damen, var det nesten som å komme hjem. Følte at dette var det jeg hadde lett etter hele livet. Jeg reiste hjem og gjorde en del forandringer, og så reiste jeg etter til Australia og Bali. Jeg hadde med meg maleutstyr, for jeg ville finne et sted hvor jeg kunne sitte å jobbe, forteller Prem Devi.

- Etter to dager på Bali kjente jeg at her hadde jeg lyst til å tilbringe mye tid. Menneskene, klimaet, energien på selve øya, en fantastisk, feminin, skapende energi! Siden har jeg reist tilbake til Bali hvert år. Der jeg jobber best er Ubud, en by midt på Bali. Bali er bygget opp slik  at du har en by som driver med sølv, en med trearbeider, en med maling, og Ubud er byen for billedkunst. Der får jeg det jeg trenger til arbeidene mine. Jeg har funnet meg en liten landsby utenfor Ubud. Jeg pleide å bo i rismarkene hvor det nesten ikke var folk. Når jeg mediterer, er jeg avhengig av at det ikke er bråk. Jeg må passe på å ha kjøleskap og badekar på grunn av produksjonen, for når jeg vasker ut fargene i tøyet, må jeg ha skikkelig kaldt vann. Da må jeg bruke kjøleskapet til å kjøle ned vannet og badekaret til å vaske ut fargene, forteller Prem med innlevelse.

Prem Devi III

Religion - Hvorfor valgte du navnet Prem Devi?

- Nå var det ikke jeg som valgte det navnet. Jeg hadde venner som hadde vært i India og fått et sanskrit, spirituelt navn, og det hadde jeg ingen interesse av selv. Men i Rishikesh, India hadde jeg et personlig møte med en Shanti Mayi, og da hun spurte om jeg ønsket et sanskrit navn, så føltes det riktig. Shanti Mayi fortalte meg at Prem betyr ubunden kjærlighet og Devi betyr gudinne på sanskrit. Hun sa at min vei var å elske alt, og det innebar også at jeg måtte gå inn i meg selv og se hva jeg ikke elsket med meg. Utfordringen begynte allerede da, i 1999, svarer den sympatiske damen. Hun har et nesten overjordisk vesen, utstråler indre trygghet og kjærlighet.

Når Prem Devi er i Norge, så lengter hun alltid litt til Bali, selv om hun innrømmer å ha det fint også i hjemlandet. Hun er litt som sommerfuglen, flytter rundt omkring. Akkurat nå er hun uten fast bosted. Hun har flyttet verkstedet fra by til fjell, nærmere bestemt fra Bergen til Lårdal i Telemark. Prem Devi regner med å arrangere flere turer, og hun har allerede en annen tur på gang. I oktober går turen til Egypt, en opplevelses- og selvinnsiktsreise. Reisen til Bali påsken 2009 er den første hun arrangerer til sitt tropiske paradis. Hun er naturlig nok spent og  forventningsfull:

- Dette er indre og ytre nytelsesreise for deg som lengter etter et mer levende og skapende liv, og hvor noen av ” gavene” er øvelser på å ta imot. En reise som dette kan være en av de vakreste gavene du kan gi deg selv, en opplevelse for livet! lover Prem Devi.”Sammen skaper vi rom for at livsenergien kan fl yte fritt. Vi lar blant annet bevissthetsøvelser og kreativitet, sammen og hver for oss, føre oss dypere i kontakt med egen og hverandres visdom, kjærlighet, skaperkraft, glede og lidenskap. På øyas lille buddistiske tempel vil jeg gi ”onenessblessings”, energioverføring.

Vi mediterer og tilkaller engler og hjelpere, jobber med healing for oss selv og jorden. Vi utforsker naturens magi i luft, vann, ild og jord. Ved å returnere tilbake, inn i den feminine visdommen som vi alle inneholder, kan vi være tilstede i det som er, essensen av det vi lengter etter og alltid har vært”

#kampanje2#

Artikkelen ble publisert i mars 2009.