7900 0450
Nysgjerrig på fremtiden?
Magic Circle - Norges
største spåsenter
Få svar fra<br />klarsynte på<br />e-post!

Få svar fra
klarsynte på
e-post!

IRENE SUNSHINE -vi har alle svarene i oss

IRENE SUNSHINE -vi har alle svarene i oss

GRO ANITA – populær «trollkvinne» med sterkt klarsyn

GRO ANITA – populær «trollkvinne» med sterkt klarsyn

Hvilken hunderase passer til deg?

Hvilken hunderase passer til deg?

Spå deg selv med terninger

Spå deg selv med terninger

Mannen i ditt liv – ja, hvem er egentlig det?

Mannen i ditt liv – ja, hvem er egentlig det?

Lysterapi mot vinterdepresjoner

Sover du dårligere om natten og føler deg uopplagt og trett om dagen? Blir du mindre sosial, nedstemt, mangler energi og overskudd? Da er du kanskje en av mange som lider av vinterdepresjon. Grunnen kan være at du får for lite dagslys til hjernen, noe som kan rettes opp ved hjelp av lysterapi.

- Tap av energi på grunn av at du ikke får nok lys inn på netthinna er et problem som gjentar seg hvert eneste år når du begynner å være mer inne om høsten, sier Sissel Hjelvik, innehaver av Lyspunktet i Porsgrunn.
- Tap av energi på grunn av at du ikke får nok lys inn på netthinna er et problem som gjentar seg hvert eneste år når du begynner å være mer inne om høsten, sier Sissel Hjelvik, innehaver av Lyspunktet i Porsgrunn.

Tips en venn på e-post

Tekst og foto: Kari Flaata Halling 

Det råder en avslappet atmosfære i det lyse, trivelige rommet. En oase av frodige, grønne planter står midt blant ulike typer lyslamper. Sissel Hjelvik startet Lyspunktet, sentralt beliggende i Porsgrunn, for ti år siden.

Ønsker du å vite mer? Nå kan du snakke Gratis med en klarsynt fra Magic Circle i hele 3 minutter!

Hun har nå ti lysterapilamper med hvitt lys og fire med farget lys til disposisjon. Disse er flittig brukt i vinterhalvåret. I tillegg har hun ti lamper med hvitt- og tre med farget lys til utlån, og hun har lamper for salg: 

- Det er mest dokumentasjon på hvitt lys, som har god effekt på vinterdepresjoner og søvnvansker, et stort problem i Norge. Farget lys gir blant annet gode resultater når det gjelder lese- og skrivevansker, forteller Sissel, som selv fikk så god hjelp av lysterapi ( lysstimulering) at hun besluttet å vie all sin tid på dette. 

Les mer:
Urter er terapi
Tung høst? Her er løsningen

Tunge måneder

- Allerede i midten av oktober reagerer noen på at dagene blir kortere, sola står opp senere, og de får for lite dagslys. Men de aller fleste merker det i slutten av november. Da kan du spørre nesten hvem som helst, og de har lite energi, synes det går tungt og trått å stå opp om morgenen og er trøtte nesten hele dagen. Det slår nesten aldri feil. I uke 48 ringer folk i ett sett og er helt desperate. De har søvnproblemer, lite energi, er trette om morgenen og er nedstemte. Så kommer desember, det er snart jul, og plutselig har vi masse å gjøre og glede oss til. Vi får et lite løft, rett og slett! Når jula er over, kommer folk igjen. De er helt tomme. Januar og februar er tunge måneder, på grunn av at det er for lite lys som kommer inn til hjernen, forklarer Sissel.

_Lysterapi 8.jpg 
- Mange skoleelever, som er trette og slappe, og har problemer med å stå opp om morgenen, burde prøve lysterapi, mener Malin Hjelvik (27)

Datteren Malin Hjelvik (27) sitter foran en av lyslampene og kan bekrefte at hun har fått god hjelp av dette:

- Jeg studerte i Oslo og hadde problemer med å stå opp om morgenen, var trøtt og slapp, spesielt i vinterhalvåret. Jeg prøvde hvitt lys to, tre ukers tid, og det hjalp meg å få mer energi. I dag har jeg jobb, og bruker lysterapi regelmessig. Jeg setter på lampa hver morgen når jeg leser avisen eller ser på God morgen Norge, sier Malin og synes det er synd det ikke er mer utbredt blant unge folk å bruke lysterapi.

Serotonin og melatonin

- Tap av energi på grunn av at du ikke har fått nok lys inn på netthinnen er et problem som gjentar seg hver høst. I vinterhalvåret, når folk er lite ute i dagslys, kommer de ikke i gang med å produsere nok serotonin (lykkepillehormonet). De går heller og produserer melatonin hele dagen i små doser. Den melatoninproduksjonen man skal ha om natten når man sover godt, den putrer og går hele dagen. Melatonin og serotonin er to stoffer som er avhengig av hverandre for at vi får overskudd og har det bra. Det vi ser er at de som har mørketidsplager, som er mildeste formen for en vinterdepresjon, har for lite serotonin, og så kan det utvikle seg til å bli en depresjon. Antall lysbehandlinger er avhengig av din personlige døgnrytme og hvor fort din biologiske klokke går, forklarer Sissel og legger til at appetittøkning også er forbundet med vinterdepresjoner.

Mange har nok erfart at man bare må ha den lille sjokoladebiten til kaffen, som gir oss det lille serotoninkikket (lykke, fred og harmoni). Det betyr at mange med mørketidsplager er overvektige.

- Legen burde i langt større grad gi melatonin i stedet for sovetabletter ved alvorlige søvnproblemer. Melatonin er helt ufarlig, og man blir ikke avhengig slik som med sovetabletter. I Amerika er melatonin kosttilskudd og fåes kjøpt i en vanlig kolonialbutikk. I Norge må legen importere på egen lisens og søke helsetilsynet, så det er nok en del ekstra arbeide for legen, mener Sissel.

Egen erfaring

I sin barndom bodde Sissel i en dal hvor sola var borte i fem, seks måneder av året. Hun husker godt at da hun var fire, fem år gikk familien manngard etter henne fordi hun var blitt borte:

- Den gang hadde jeg en klar formening om at bare jeg kom opp til lyset, høyt oppå fjellet der sola skinte, så ville jeg få det bedre. Jeg greidde aldri å komme dit, så jeg fikk aldri bekreftet at lykken var i sollyset, forteller Sissel og legger til at hun også slet veldig tungt på skolen.

- Man går jo for det meste på skolen i vinterhalvåret, og det var den tyngste perioden på året for meg. I dag viser forskning at flere elever sliter med vinterdepresjon. De mangler energi, våkner ikke om morgenen, kommer ikke i gang på formiddagen og er kjempetrøtte hele dagen. Dette er ikke fordi ungdommen legger seg for sent om kvelden. Vinterdeprimerte får gjerne den søvnen de trenger.

Sissel er glad for at datteren Malin (27) har fått god hjelp av lysterapi.

Sissel er utdannet psykiatrisk sykepleier og underviste i helse og sosialfag på en videregående skole, men da hun nærmet seg 40 år, sa kroppen stopp. Hun ble langtidssykemeldt:

- Jeg tenkte at jeg kunne bruke denne tiden til å lære meg Internett og søkte på helsestoff. Der fant jeg informasjon om lysterapi, som det var gjort noe forskning på i Statene. En lege ved navn Rosenthal, som jeg senere møtte i Oslo på en lyskonferanse, fortalte om sin vinterdepresjon. Han hadde forsket på at mange gikk aldeles i frø i vinterhalvåret, mistet energi, overskudd, humør, ville bare sove og orket ingen ting.

- Jeg kjente meg veldig godt igjen i denne beskrivelsen og  forsto straks at dette måtte jeg finne mer ut av. Her var lyset og sola som jeg kjente igjen fra jeg var liten. Jeg fikk prøve en lampe, og satt med den omtrent helt oppi nesa, så deilig synes jeg det var. Jeg prøvde lampa bortimot fjorten dager, og så kjente jeg at plutselig kunne jeg våkne av meg selv tidlig om morgenen og være frisk og opplagt, og det å komme på jobb igjen var kjempedeilig!

Konsultasjon

- Da jeg skjønte at det var en sammenheng mellom lys, mørke og årstider, begynte på en måte puslespillet å ramle på plass. Jeg tenkte at hvis jeg kunne ha så stor nytte av dette her, kunne det også hjelpe andre. Jeg startet Lyspunktet og besluttet å arbeide med lysstimulering på heltid, forteller Sissel.

Når en person første gangen kommer for å få lys, får vedkommende 1 ½ times konsultasjon og må svare på en rekke spørsmål om helse, søvnmønster med mer:

- Mangel på energi er et sekkebegrep som omfatter veldig mange sykdommer. Jeg  prøver å kartlegge om dette skyldes en vinterdepresjon eller om det kan ha andre årsaker. Hvis jeg mener at det handler om noe annet enn mangel på lys, og som jeg selv ikke kan hjelpe med, så henviser jeg videre til lege, sier Sissel, som synes det er betenkelig at det finnes lamper til salgs i butikker, uten at det finnes noen form for veiledning. 

- Lys er den viktigste regulatoren av døgnrytmen vår. For noen gjør det faktisk vondt verre hvis de tar lys på feil tidspunkt. De fleste med vinterdepresjoner har en forskyvning av døgnrytmen (sover lenger om morgenen) og vil derfor reagere positivt på lysstimulering, vel og merke hvis det tas på riktig tidspunkt.

Håndanalyse - Hånden avslører alt!

Vinterdepresjon og allergi

- Det er ikke forsket nok på dette, men for meg som har jobbet med lysstimulering, ser jeg at nesten alle som sliter med en vinterdepresjon, og får for lite lys, også har allergiske plager. Immunforsvaret tøyes fullstendig i mørketiden. Vinterhalvåret begynner i midten av oktober og varer til ut i  mars, det vil si fem måneder hvor du ikke får nok dagslys inn til hjernen. Når det begynner å lysne, tåler du nesten ingenting før du får en allergisk reaksjon. Selv var jeg kjempeplaget av elveblest, forteller Sissel.

I det hvite dagslyset, som øyet oppfatter som hvitt, er det et helt spekter av farger. Sissel viser plansjer for å forklare dette:

- Det at hvitt lys og dagslys inneholder farger er dokumentert. Klinisk erfaring sier at de som ikke tar inn nok rødt dagslys, ofte får allergier, blir utslitte, deprimerte, innadvendte, trenger mer søvn, er lite aktive, er mentalt langsommere og nøye med å få med seg detaljer. De er ofte pertentlige, perfeksjonister. De mennesker som får for lite blått lys inn i sitt system har ofte hodepine, vondt i magen, høyt blodtrykk, er raske i tanken, har tusen prosjekter på gang, sover lite, sitter urolig på stolen osv. Vi tenker at noen sykdommer kan utvikle seg ut fra om en får nok rødt eller blått lys, og alle de fargenyansene som er mellom. Med andre ord, folk som har allergier kan sannsynligvis trenge rødt lys, og kan prøve fargeterapi med rødt lys. Astma er for eksempel i det området hvor vi tenker grønnfargen dominerer. Vi har erfaring på at noen får nytte og glede av dette her, sier Sissel, som i tillegg til å drive Lyspunktet er en ivrig foredragsholder.

Mer om lysterapi:

Det har vært forsket på lysbehandling fra år 1900. I 1903 fikk dr. Niels Ryberg Finsen Nobelprisen for sin forskning med lysbehandling av hudtuberkulose og på lysets gode virkning på nervesmerter. I Norge begynte forskning på lysbehandling tidlig på 1980-tallet.

En del sykehus og klinikker foretar lysbehandlinger på folk som har store plager i den mørke årstid. De som har mildere symptomer kan anskaffe seg egne lamper til anvendelse hjemme og på jobb. Lampene selges blant annet hos elektroforhandlere eller bandasjister. De koster fra ca. kr. 2.500,- og oppover. Ifølge Sissel er det best å få tak i en lampe med full spektrum lys, men disse er dyrere, ca. kr. 5- 6.000,-.

Hvis man sitter nær lampen gir den 10000 lux, som er måleenheten for lysstyrke. Til sammenligning gir en solfylt sommerdag 100000 lux, kontoret ca. 500 lux og stuen hjemme ca. 75 lux.

Lysbehandling virker raskt. Noen merker bedring allerede etter første gang, ca. 70 prosent etter første uke og over 80 prosent etter to uker.

Ønsker du å prøve lysstimulering (lysterapi), eventuelt få nærmere opplysninger om dette, leie eller kjøpe lyslampe, ta kontakt med Sissel på telefon 35 55 11 16 eller mobil 90 55 31 91.

Hvis du vil lese mer om dette emnet, vil vi anbefale Odd Lingjerdes bok Vinterdepresjon.
Dette er en liten lettlest bok på norsk, som er skrevet av en av veteranene i Norge på forskning av lysbehandling.

Sissels råd for mer lys i hverdagen:

  • Vær ute i dagslys så ofte som mulig, helst mellom kl. 10.oo-14.oo
  • Gå ut selv om det er gråvær.
  • Nest best er å sitte ved vinduet som vender mot sør, der det er mest sollys.
  • Bruk mer lys innendørs.
  • Ikke overdriv bruken av solbriller.
  • Når du bruker caps, snu den ”bak frem”, så lyset slipper til.

Glad for å ha sett lyset

- I alle år har jeg trent veldig mye, men var likevel bestandig trøtt og sliten. Etter hvert begynte jeg også å bli depressiv. Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve lysterapi, som jeg hadde lest en del om, forteller Anne Lise Aune (64), uføretrygdet etter en trafikkulykke.

Anne Lise Aune (64) prøvde lysterapi hos Sissel Hjelvik. Nå har hun kjøpt egen lampe, som er flittig i bruk.

Etter en konsultasjon hos Sissel, prøvde Anne Lise lysterapi. Hun var så fornøyd at hun etter hvert kjøpte sin egen lampe med farget lys for tre, fire år siden.

- Når jeg tar lys, blir jeg mye fortere våken om morgenen. Det har blitt rutine å sitte en halv time foran lampen mens jeg spiser frokost. Er det lyst nok, kan jeg også lese uten briller, og det er ikke så vanlig i min alder, forteller den entusiastiske damen.

Anne Lise har nylig vært fjorten dager på ferie i Hellas. Etter at hun hadde vært hjemme en uke med grått og trist vær, var hun kjempetrøtt og uten energi:

- Grunnen er at hun ikke får ”slått av” melatoninproduksjonen. Man blir helt utslitt av å gå på søvnhormon hele dagen. Det må kraftig lys til for å slå av den produksjonen, forklarer Sissel og legger til at det er stor forskjell på lysstyrken i Hellas og Norge.

Etter at Anne Lise tok frem lyskassen, skjedde underverker etter bare to dager: 

- Det var et sjokk. Hadde ikke ventet at overskuddet og energien kom tilbake så fort. Jeg er veldig glad for å ha sett lyset, sier hun spøkefullt.

Slik blir 2016 for deg! Bestill et personlig årshoroskop fra Henning Hai Lee Yang.