7900 0450
Nysgjerrig på fremtiden?
Magic Circle - Norges
største spåsenter
Få svar fra<br />klarsynte på<br />e-post!

Få svar fra
klarsynte på
e-post!

Hvilken hunderase passer til deg?

Hvilken hunderase passer til deg?

EMBLA - svarer på kjærlighetsspørsmål

EMBLA - svarer på kjærlighetsspørsmål

Spå deg selv med terninger

Spå deg selv med terninger

Se hva ukedagen du er født på forteller om deg!

Se hva ukedagen du er født på forteller om deg!

ALVA - dyktig klarsynt samtaleterapeut

ALVA - dyktig klarsynt samtaleterapeut

Frisk med blåbær

Når sommeren er på hell, er skogen full av helsebringende blåbær. De fristende, blå bærene har positiv effekt på en rekke sykdommer og plager. Men husk at effekten av antioksidanter er best hvis du spiser bærene naturlig, så ta en tur i skogen først som sist.

Tekst: Kari Flaata Halling

I naturmedisinsk sammenheng har blåbær opp gjennom tidene vært et utmerket middel for helse og sunnhet, og er et av de mest populære bærslagene i folkemedisinen. Det er gjort en rekke studier, som dokumenterer bærenes helseverdi.

Les også:
Naturens egne mirakler

Hovedvirkestoffet i blåbær er flavanoider (antioksidanter). Antioksidanter har en viktig funksjon i menneskekroppen, hvor de bekjemper såkalte radikaler, som fører til for tidlig aldring. Blåbær kommer høyt opp på listen over matvarer med høye verdier av antioksidanter, som vi vet styrker immunforsvaret.

Studier og forskning

At franskmenn drikker mer rødvin enn oss, er allment kjent. Når vi vet at rødvin inneholder antioksidanter, som har en gunstig effekt på hjerte- og karsystemet, så er det kanskje ikke så rart at franskmenn har mindre hjerte- og karsykdommer enn oss nordmenn?

Blåbær inneholder nesten 100 ganger så mye antioksidanter som rødvin og studier har vist at de blå bærene har positiv effekt på blodsirkulasjonen og styrker hjerte- og karsystemet.

Lege Audun Mykja har skrevet boka ”Blåbær, smakfull antioksidant”, der han viser til forskning som hevder at blåbær trolig kan hjelpe både mot kreft, diabetes, demens, Alzheimer og andre aldringsforandringer i hjernen. Mykja refererer til en studie gjort av den amerikanske forskeren J.A. Joseph i 1999.

Joseph dokumenterte med at vi sannsynligvis kan reversere aldringsforandringer i hjernen gjennom levesett og kosthold, og at blåbær i denne sammenhengen har egenskaper som gjør den unik.

I en amerikansk studie fant forskerne at blåbær kan senke kolesterolet like effektivt som de medisinene leger skriver ut i dag. Nyere forskning viser at blåbær kan hjelpe mot urinveisinfeksjoner, fordi de inneholder stoffer som hindrer at bakterier slår seg ned på slimhinnene. Hyppige inntak av blåbær kan forebygge tilbakevendende urinveisinfeksjoner.

Regulerer magen

Mange ”kjerringråd” er knyttet til blåbær. I naturmedisinsk sammenheng kan både bær og blader brukes.

_Blåbær iStock_000006688266Small.jpg
 

Bærene kan brukes som de er, eller de kan tørkes ved en temperatur på 65 grader C. Bladene tørkes på et skyggefullt sted og kan oppbevares inntil to år.

Bærene er bra mot dårlig fordøyelse samt smerter og kramper i mage og tarmsystem. Ikke bare styrkes tarmsystemet ved diarè, men blåbær virker også helbredende ved forstoppelse. Etter en kur med blåbær, kan tarmsystemet oppføre seg normalt i lengre tid.

Friske eller tørkede blåbær kan brukes ved mavekatarr og diarè. De tørkede bærene brukes som avkok. Man tar 1 spiseskje bær til 2 glass vann. Kokes til det bare er "ett glass igjen". Etter å ha silt bærene, drikkes avkoket varmt, 1/4 glass fire ganger daglig før måltidene.

Bra for mye

Får du problemer med øynene når du leser mye eller sitter lenge på data? Tenk over at blåbær er et fint middel for å styrke synet. Blåbær kan ha positiv virkning på grå stær, forkalkning, trette øyne og nedsatt nattsyn. Under andre verdenskrig fikk flygerne blåbær fordi det skulle hjelpe på nattsynet. Visstnok skal stoffer i blåbær bedre netthinnens funksjon, slik at vi ser bedre i dårlig lys. Blåbær er også bra for mye annet:

Bærene har en astringerende (blodstillende) virkning på grunn av stort innhold av garvestoffer. Friske blåbær i store mengder har vært brukt med hell mot podagra (gikt i føttene), reumatiske lidelser og andre former for sykdom som skyldes stoffskifteforstyrrelser.

Utvortes kan blåbær brukes på hudutslett, eksem, filipenser og brannsår:

Kok en tykk grøt (ikke for lenge), og legger grøten på det angrepne stedet. Dekkes med gasbind. Blir gasen tørr, fuktes den med varm, ren surmelk.

Produktanalyse

Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) har samarbeidet med Ernæringsinstituttet ved Universitetet i Oslo (UiO) om en større undersøkelse av antioksidantinnholdet i våre viktigste matvarer. De konkluderte med at mange bær viser seg å være veldig sunne.

Rune Blomhoff, professor ved Institutt for ernæringsforskning ved UiO, uttalte seg om blåbær i TV-programmet ”Schrødingers katt” for en tid tilbake. På bakgrunn av spørsmål fra seerne svarte han følgende:

Produktene du kan kjøpe i butikkene er i varierende grad utsatt for varmebehandling. Vi har analysert det totale innholdet av antioksidanter i noen saft- og syltetøy produkter, og finner at innholdet varierer ganske mye fra produsent til produsent. Generelt sett ser det ut til at antioksidantinnholdet er redusert med ca. 50% i forhold til ferske produkter, men det er store variasjoner. Antioksidantinnholdet i ferske bær og frosne, hele bær er omtrent det samme. Hvis bærene ødelegges eller moses, reduseres antioksidantinnholdet ganske fort.

Vi finner høyest antioksidantinnhold i usukret blåbærsaft fra Helios/Corona, men usukret blåbærsyltetøy fra Heistad inneholder også mye antioksidanter.

Hva med kosttilskudd og antioksidanter?

Undersøkelsen konkluderer med at Helsekostprodukter med bærekstrakter antagelig ikke har samme effekt!

Fakta om blåbær

Blåbær er det bærslaget som dekker det største arealet i Norge og vokser helt opp til arktiske områder. Planten vokser spesielt i skog med nåletrær, og mest i fuktig jord eller mose.

• Bekjemper virus og bakterier
• Styrker kroppens immunforsvar
• Styrker hjerte- og karsystemet
• Beskytter cellene i kroppen
• Godt for synet
• Godt for magen
• Gunstig for hjernen og hukommelsen
• Reduserer farlig kolesterol